Seizoen 2017 feestelijk van start!

Zaterdag 27 mei, de warmste meidag sinds 1922 en de eerste tropische dag van dit jaar. Alsof het van te voren zo was uitgezocht. Maar goed dat er voor de openingswedstrijd dit seizoen, tevens de alternatieve Tikkeltje Eigenwijze Liverapartij, was gekozen voor een bijzonder programma. We gingen nachtkaatsen. Zo was er in de middag, naast het perkleggen, het plaatsen van de lichtmasten en de overige laatste voorbereidingen, nog tijd voor de siësta en kon iedereen pas tegen de avond uitgerust de hangmat verlaten.

’s Avonds, bij aankomst op het terras voor het dorpshuis, was de gevoelstemperatuur nog ruim boven de dertig. Daarom stonden er voor de kinderen ook nog grote bakken water met sponsjes klaar, die naast de nodige verkoeling ook voor wat waterpret zorgden. Wat meteen opviel was de nieuwe poort, mede mogelijk gemaakt door Ate Pieter. De ‘trochslag’ staat nu aan de kant van het dorpshuis. Ook was er aandacht voor het nieuwe hardhouten hekwerk dat de oude sponsorboarding heeft vervangen langs het veld aan de kant van het parkeerplein. Dit stevige hek, gebouwd door Egbert, Ewoud en Johannes, creëert tegelijkertijd een grote bank die ruimte bied aan een groot aantal toeschouwers. Ideaal dus!

Na het openingswoord werd Anja naar voren gevraagd voor de volgende verassing. Zij onthulde de prachtige felgele sportshirts, een tastbaar aandenken met het logo van de kaatsvereniging en stichting Leechhiem, beheerder van het prachtige nieuwe sportveld. Het shirt werd aangeboden aan alle aanwezige kaatsers en ook voor de leden die niet aanwezig konden zijn bij de eerste ledenpartij ligt er nog een shirt klaar.

Vervolgens werden Jos en Esther naar voren gevraagd om symbolisch de middenstip terug te leggen in het veld met Arnold en Pieter namens kv Yn ‘e Flecht en stichting Leechhiem. Deze werd eerder nog door Jos en Esther uit het oude veld gehaald na de Abbink partij, waarvan de familie al 44 jaar sponsor is. Toen deze was gelegd, mochten de kinderen met kaatsballen het crêpepapier kapotslaan dat voor de opening om de nieuwe poort was gewikkeld en door de trochslag het veld betreden om de eerste ledenpartij te starten.

Ondertussen had Marcel de barbecue al vol gelegd en was er voor de liefhebbers de mogelijkheid om gezamenlijk een hapje te eten, tevens aangeboden door de wedstrijdsponsor.

Tijdens deze alternatieve partij werd er gekaatst met de grote gele bal die, zeker op het vlakke en harde nieuwe veld, hoog stuitert en langer onderweg is. Dit zorgt altijd voor spectaculair tussenspel en is ook ideaal tijdens het nachtkaatsen waarbij het zicht nu eenmaal wat minder is.

Pas laat in de avond werden de mobiele lichtmasten ingeschakeld, waardoor het nachtkaatsen  mogelijk werd gemaakt.

Het was een prachtig gezicht, iedereen stond op het veld in het nieuwe shirt en overal vlogen de ballen om je oren. Soms was het echter wel lastig teamgenoten, tegenstanders en andere kaatsers te onderscheiden in het goedgevulde veld met felgele shirts.

Na afloop werd er nog lang nagepraat over de geslaagde avond en nacht onder het genot van een drankje, mede mogelijk gemaakt door de vrijwilligers die bereid waren tot in de late uurtjes achter de bar te staan. Dit mocht zeker vaker worden georganiseerd!

De uitslagen van de avond:

Jeugd B:

Eerste prijs: Steffen Overzet en Leon Nieuwland