Vrijdag 6 juli 2018. Na maanden van intensieve training, wekenlang slecht slapen vanwege de spanning en uren dromen over die felbegeerde kransen en dat historische plekje voor de zweefmolen was het dan eindelijk zover.

U begrijpt het al, de PC van Ysbrechtum stond op het programma! Met bijna honderd kaatsers mogen we spreken van een zeer geslaagde editie van de kermispartij. De magische grens van de drie cijfers werd helaas op twee kaatsers na niet gehaald dit seizoen. Desalniettemin stond het hele veld vol en was het perken leggen even flink passen en meten. Met een vakkundige perklegcommissie onder leiding van Ewoud is echter geen uitdaging te groot en het veld lag er weer picobello bij.

Om 13:00 begon het vuurwerk. De Kermispartij haalt toch bij velen het beste naar boven. Het fanatisme was vanaf het terras goed te bewonderen, ook al was natuurlijk niet iedereen bij aanvang even fit (Het blijven toch de dorpsfeesten). Menig kaats(t)er riskeerde blessures en kopballen in een poging die eerste prijs en de eeuwige roem te bemachtigen. Er werd zelfs door de wandelgangen gefluisterd dat Marcel Merkies, aan de opslag misschien wel de meest gevreesde persoon binnen de senioren B, voor de verandering in het perk stond en een bal boven heeft geslagen, ook al weten we tot op heden niet zeker of dit een legende is. Feit is wel dat hij iedere dinsdagavond tijdens de training op het veld aanwezig is en natuurlijk twee fantastische trainers heeft. Dit zal hoogstwaarschijnlijk een stormloop betekenen qua aanmeldingen voor de volwassentraining van volgend seizoen. Verder verdienen Tess Koster en Lars Bekker een eervolle vermelding. Zij maakten tijdens deze partij de overstap van de jeugd A naar de senioren B. Na een begrijpelijke ietwat aftastende eerste omloop strooiden zij echter al snel hoge ogen. Op het terras werd zelfs al gesproken over een eventuele doorstroming naar de senioren A op termijn, klasse!

Dat kaatsen in principe net als fietsen is, bewezen Janke en Jeltsje deze dag. Aan niets was te merken dat zij al geruime tijd niet maandelijks kaatsen, voor Jeltsje was dit zelfs al tien jaren geleden. Alleen de conditie was misschien wat minder (en de spierpijn deze dagen wellicht wat meer). Ook de meer getrainde kaatsers hadden het echter zwaar in de lange lijst, waardoor een aantal parturen maar liefst. vier keer moesten kaatsen. Hoe het ook zij, beide talentvolle dames kwamen elkaar gewoon tegen in de finale.

Bij de senioren A was Marc gelukkig weer terug van een lange blessure. Hij begon de dag sterk, maar wist het niveau helaas niet te behouden in de volgende omlopen. Wie weet wat voor mogelijkheden dit volgend seizoen bied als hij een volledig seizoen kan draaien. Als ware topatleten werden de senioren A na afloop van de partij nog lange tijd in een bad gesignaleerd. Hoewel het normaal gesproken wordt gekoeld met ijsblokjes om de spierpijn tegen te gaan, bleek het met gebrek aan beter ook prima met bierflesjes te werken.

Na het eten kon iedereen even uitbuiken tijdens de prijsuitreiking. Koningen en Koninginnen werden gekroond en vereerd. Tijdens het thema dit jaar, de après-ski, mochten de bierpullen, worsten, zuurkool, drankjes en milka chocolade natuurlijk niet ontbreken in het prijzenpakket. Ook kregen alle winnaars een Bavaria hoedje (de deelstaat in Duitsland, niet te verwarren het biermerk) om een extra feestelijke sfeer te creëren. De hoedjes zijn nog tot in de nachtelijke uurtjes gesignaleerd in de zweef.

Al met al vonden wij het een zeer geslaagde dag. Natuurlijk willen we de prijzensponsor van de dag nog even hartelijk bedanken: Franckena reclamebelettering. We hopen dat iedereen een fijne dag en fijne feesten heeft gehad en daarnaast willen we jullie natuurlijk graag begroeten op de volgende ledenpartij!

Jeugd B:

Eerste prijs: Liam Nauta (k) en Mette Franckena

Tweede prijs: Dani Stoelwinder en Willem Edwin

Eerste prijs verl: Nico de Vries en Jesse Valkema

Tweede prijs verl: Iris Broersma en Rose van Amersfoort

Jeugd A:

Eerste prijs: Jeska Nieuwland (k), Delano de Wit en Rick Nieuwland

Tweede prijs: Manon Overzet, Sven O’Keefe en Janiek van Dam

Derde prijs: Elise Zijlstra, Marijn Steerenberg en Robin Martens

Eerste prijs verl: Syl Wessels, Steyn Bekker en Mats Zeldenrust

Tweede prijs verl: Milan Dijkstra en Famke de Jong

Senioren B: