Zon(nige) dag 2 juni was het alweer tijd voor de derde ledenpartij van het seizoen 2019. En dit was niet zomaar een partij, maar de Wits vastgoedonderhoud kind-ouderpartij! De (sinds 2017) jaarlijkse strijd der kaatsfamilies zorgt altijd voor veel fanatisme, is het niet bij de kinderen dan wel bij de ouders. Om discussies op het veld te voorkomen, stond er daarom bij aankomst een groot bord met spelregels op het terras. Zo was er geen ontkomen aan. De senioren A en de senioren die met de jeugd kaatsen mochten de bal deze dag niet ineens boven slaan bijvoorbeeld. Verder werd iedereen natuurlijk geadviseerd om goed te hydrateren en veel te smeren deze dag. De zonnebrand werd zelfs vanuit de vereniging aangeboden om de leden zo goed mogelijk te beschermen.

Het begon allemaal rustig doch gezellig rond koffietijd deze ochtend. Vijf partuurtjes met topatleten zaten daar klaar voor een poging om deze dag de bloemetjes bij de senioren te bemachtigen. Deze partij draaide natuurlijk ook om de kinderen, die later begonnen, hun deelname was belangrijker. Maar toch wilden we ook dit jaar de volwassen kinderen niet de kans ontnemen om even met de befaamde gele stuiterbal te kaatsen. Het was heerlijk vertoeven onder de parasols, die met de ogen dicht de heerlijke geluiden van een ouderwetse driemaster nabootsten. Al in de ochtend was de tempartuur tot boven de twintig graden gestegen, waardoor een siësta misschien wel interessanter leek dan een fanatieke kaatswedstrijd.

Van top tot teen in de factor 50 waagden we ons dan uiteindelijk toch maar op het sportveld. De speciekuipen, gevuld met water, bekertjes en sponzen, stonden klaar voor de nodige verkoeling. Hier en daar werden de telegrafen zelfs nog even strategisch naar de schaduw verplaatst. Maar het viel ondanks de voorspellingen eigenlijk reuze mee met de hitte. Met een heerlijk briesje waanden we ons zowaar ergens in Italië of Spanje. De kransen bleven wel wat langer dan gebruikelijk in de koeling, zodat er tijdens de prijsuitreiking nog prachtige verse bloemen konden worden gepresenteerd. Jinke vond dit wel wat lastig, omdat ze hierdoor pas laat kon beslissen welke outfit ze bij de bloemetjes kon matchen. Maar goed, wie had nu gedacht dat zij uiteindelijk de krans zou bemachtigen?

Tegen dit woestijnklimaat bleek ook niet ieder schoeisel bestand te zijn. Egbert wist al na drie earsten een zool te verslijten. Teamgenoot Johannes had de volgende partij ook al geen schoenen meer aan, ze konden wel daadwerkelijk familie zijn. Hierdoor verloren ze dan ook letterlijk het grip op de wedstrijd. Johannes zou het later op de dag nog wel even bij de jeugd proberen, voor de helaas geblesseerd uitgevallen Menno, maar ook dat mocht niet baten.

Bij de jeugd was het mooi om te zien hoe veelal de leiding van het partuur werd overgelaten aan de jonge talenten. Zij moesten deze dag voor de punten zorgen en hun ouder ‘te plek’ zetten. Dit zorgde voor mooie, maar soms ook fanatieke, momenten. Voor de terrasgangers aan de zijlijn was dit natuurlijk genieten geblazen. Het was ook mooi om te zien dat onder de prijswinnaars een aantal niet-kaatsende ouders konden worden genoteerd. Zo wisten Monique en Richard, die tegenwoordig natuurlijk wel fanatiek meetraint op de dinsdagavond, hoge ogen te gooien. Richard ging er zelfs met de krans vandoor en Charlot kon trots op hem zijn.

Na afloop overheerste het campinggevoel, met ontblote bovenlichamen, slippers, een koud drankje en een heerlijke nazit op het terras. En met dit zomergevoel in het achterhoofd kijken we dan ook verrukt uit naar de midzomerpartij, die op zondag 16 juni op de agenda staat. De familie Graafsma kon er vanwege een welverdiende vakantie zelf helaas niet bij zijn deze dag, maar we hopen toch dat ze het applaus voor de sponsor van deze dag, Wits vastgoedonderhoud, hebben kunnen horen. Bedankt in ieder geval.

Eerste prijs: Raoel Zijlstra en Gerard Zijlstra

Tweede prijs: Annalin Franckenca en Menno Franckena