Zondag 1 september 2019. De dag die het einde markeerde van ons zomerreces, en hoe. Er stond namelijk niet zomaar een partij op het programma. Het was de dag van de zesenveertigste Abbink partij en ja, met zulke indrukwekkende cijfers mag dat best even voluit worden opgeschreven. We zijn er trots op als kaatsvereniging dat we zo’n mooie historie hebben mogen opbouwen met de familie Abbink. Het is dan ook een partij die met één adem wordt genoemd met de PC van Ysbrechtum als het gaat om de meest begeerde kransen van het seizoen. De datums staan dan ook al ver van tevoren in menig agenda genoteerd.

Toen de wekker ging (een enkeling was deze helaas vergeten te zetten) bleek het ook nog eens prachtig weer te zijn. Een temperatuurtje van rond de 20 graden, droog en met een matige wind. Beter kaatsweer is eigenlijk niet denkbaar. Na de opening gingen we dan ook snel van start om zo lang mogelijk van deze omstandigheden te kunnen genieten.

Bij de senioren B waren deze dag een aantal nieuwe talenten te bewonderen. Op uitnodiging van de sponsoren kaatsten drie ‘paardenmeisjes’ mee in een eigen dreamteam. Zij wisten helaas geen prijs te bemachtigen deze dag. Hopelijk kunnen zij zich de volgende keer revancheren. Daarnaast was er special guest Harry Oudendag, kaatsend in Sneek, die zijn koningsbeker van vorig jaar mocht verdedigen. Dit deed hij met verve. Hij ging ook dit jaar met de krans naar huis, maar wist niet genoeg punten te scoren voor de felbegeerde koningsbeker, die was voor Jorrit. Zij wisten samen met Anja te winnen van het fanatieke atletenteam bestaande uit Jeska, Richard en Peter, die net te vroeg hadden gepiekt en in de finale net tekort kwamen.

Bij de senioren A, die in een poule van vier parturen elk drie wedstrijden kaatsten, leek de eerste omloop snel voorbij te zijn. Achter beide perken hing een stand van 5-1  aan de telegraaf. Partuur drie wist zich echter te herpakken en kon een 5-1, 6-0 achterstand ombuigen tot een overwinning. Nooit opgeven dus! Verder gooide een bovenslag van Tjalling, die niet eens in het perk stond, hoge ogen. Hij wist een geretourneerde bal vanaf de boven met een katachtige reflex alsnog te scoren voor zijn team. Dit leverde natuurlijk een staande ovatie op bij de toeschouwers rondom het veld.

Bij de jeugd B moest scheidsrechter Arnold nog even improviseren. Hoe vaak komt het nu voor dat twee parturen evenveel voor en tegen earsten hebben en daarnaast ook precies hetzelfde aantal punten in de laatste earsten op papier hebben staan. Dat hadden wij in ieder geval nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig was dit geen probleem voor de scheidsrechter. Hij organiseerde een ware keats-off. Er werd om één extra earst gestreden tussen beide parturen, waarna de winnaar om de derde prijs mocht kaatsen. En die prijs wisten ze ook nog te pakken!

De jeugd A waren dit keer de talenten die nog het langst op het veld waren te bewonderen. Onder toeziend oog van de andere kaatsers en toeschouwers kaatsten zij de spannende finales. Dit geeft natuurlijk altijd een klein beetje meer druk, maar voor sommige kaats(t)ers zorgt dit net voor die extra stimulans die het beste naar boven haalt. Uiteindelijk zagen we hoe Jamie en Iris de krans wisten te bemachtigen. Zij kaatsten zo degelijk en sterk dat er weinig tegen opgewassen bleek te zijn deze dag. Uiteindelijk wist Jamie net iets meer punten te scoren voor de koningsbeker, die hij trots in ontvangst mocht nemen.

Vlak voor de prijsuitreiking kwam er nog even wat water uit de hemel, maar toen zat bijna iedereen gelukkig al gezellig binnen of onder de parasols buiten. Na deze verfrissing konden de prijzen worden uitgereikt, werd er teruggekeken op een geslaagde kaatspartij en werd er alvast vooruitgeblikt op de KNKB wedstrijd van zondag 8 september en de laatste ledenpartij van dit seizoen op 15 september. Dan kaatsen we de Tikkeltje eigenwijze Livera Partij, de alternatieve partij die altijd voor een verassing zorgt, dus geef jullie snel op!

Uiteraard gaat er tot slot nog veel dank uit naar onze sponsoren, de scheidsrechters, de vrijwilligers, de perkleggers en alle kaats(t)ers die deze mooie dag mede mogelijk hebben gemaakt.

Foto’s:

Eerste prijs:  Raoul Zijlstra (k) en Twan Broersma

Tweede prijs: Liam Nauta en Liz Zeldenrust

Derde prijs: Charlot Stam en Las Zeldenrust

Eerste prijs: Jamie Nauta (k) en Iris Broersma

Tweede prijs: Steffan Overzet en Marijn Sterenberg

Derde prijs: Elise Zijlstra en Sven O’Keefe

Eerste prijs: Jorrit de Ree (k), Harry Oudendag en Anja Poiesz

Tweede prijs: Jeska Nieuwland, Richard Broersma en Peter Zeldenrust

Eerste prijs verliezersronde: Marcel Merkies, Eddy van der Wal en Astrid Oppedijk

Tweede prijs verliezersronde: Anke Miedema, Tess Koster en Jette Elzinga

Eerste prijs: Egbert Heins (k), Johannes Nieuwland en Femke Mes