Vrijdag 24 september, de dag van de waarheid. De dorpsfeesten konden gelukkig alsnog worden georganiseerd en dat betekende natuurlijk maar één ding: we kaatsten op de vrijdag de wedstrijd van het seizoen! Al die trainingen, wedstrijden en killer bodies konden alsnog worden ingezet om te strijden voor de meest felbegeerde kransen van het seizoen. Het is natuurlijk ook niet niets, vereeuwigd worden met de zweef op de achtergrond. We hadden er zin in!
   Donderdagavond werd bekendgemaakt dat E. Franckena Reclame Belettering en Standbouw de prijzen zou sponsoren en onder toeziend oog van Margriet verliep de loting voorspoedig en rechtvaardig. De opgebouwde spanning van de live loting op de donderdagavond zorgt bij menigeen voor een slapeloze nacht, maar om 13:00 mochten de senioren dan eindelijk het veld betreden. Zoals gebruikelijk iets later dan normaal. Zo konden de perken van tevoren nog worden gelegd en kon iedereen rustig opstarten. Sommige topatletenmaakten van deze tijd gebruik om een flinke warming-up te doen, maar voor de meeste leden was een rondje hardlopen waarschijnlijk niet het eerste waar zij aan dachten toen de wekker ging. De echte waaghalzen waren misschien wel degenen die een zak oliebollen durfden te bestellen voorafgaand aan de wedstrijd.
   Was het in de ochtend nog wat grijs, vanaf de eerste slag brak het zonnetje door en bleek het een heerlijk dagje te worden qua temperatuur. Er stond wel een verraderlijk windje dat aanvankelijk voor wat problemen zorgde. Maar eenmaal gekalibreerd konden de meeste kaats(t)ers hier prima mee uit de voeten. Op een enkele kaatser na dan misschien die het ‘kwaad’ slaan tot een nieuwe discipline heeft gemaakt. We zullen geen namen noemen, maar het draait hier om iemand in een geel tenue.
   Hier en daar werd er voor en tijdens de wedstrijden nog ‘eentje voor het zicht’ geconsumeerd. Min en min is weer plus laten we maar zeggen. Het blijven de feesten natuurlijk. De senioren B kaatsten in een prachtige lijst van tien parturen vier omlopen. Wie alle wedstrijden wist te winnen ging er met de krans vandoor. Uiteindelijk bleek niemand opgewassen te zijn tegen de ervaring van koning Feike en Jette, aangevuld met de fanatiek meppende Martijn. Zij hadden in de finale de meeste krachten over en mochten de bloemetjes in ontvangst nemen.
   Bij de senioren A werden de heren al vanaf de live loting flink verrast. Er was namelijk een verdeling gemaakt tussen ‘opslagers’, ‘voorinsen’ en ‘achterinsen’. Net als bij de KNKB. De traditionele ‘A-maten’ werden hierdoor als laatste geloot, wat voor enige spanning zorgde. Het voordeel van deze aanpak is dat elk partuur ‘rond’ is en niet lang hoeft na te denken over de opstelling. Dit zorgde uiteindelijk ook voor spannende wedstrijden en lange omlopen. Gedurende de tweede omloopwaren twee wedstrijden zelfs binnen een halve minuut na elkaar afgelopen, met precies dezelfde uitslag. Uiteindelijk was men net voor het stamppotbuffet uitgekaatst en kon de honger direct worden gestild na het uitvoerige wedstrijdoverleg onder de douche.
   Om 15:00 en16:00 mocht de jeugd zich verzamelen op het veld. Zo waren zij ongeveer tegelijkertijd klaar met de senioren en konden zij in de ochtend nog lekker meedoen met de spelletjes van de basisschool, gebruikmaken van de draaimolen en even later natuurlijk lekker zweven. Bij de jeugd B kaatste men in twee poultjes, waarbij de winnaars de finale mochten spelen. Uiteindelijk wisten Liz en Fenna alle wedstrijden overtuigend te winnen. Dit zorgde voor een historische krans voor Fenna, die haar eerste krans wist te bemachtigen. Dat blijft natuurlijk een prachtig moment.
   Bij de jeugd A kaatste men allemaal een keer tegen elkaar in een spannende poule. Niemand wist alle drie de wedstrijden te winnen dus dan draait het om de gewonnen earsten, maar bij een gelijke stand dan ook zelfs nog om de tegen-earsten.Uiteindelijk bleek dat de familie de Vries twee extra spijkers nodig had om de kransen te kunnen ophangen. De voorgevel in Tirns zal wel blij zijn dat het seizoen bijna is afgelopen.
Aan het einde van de kaatsdag werd bekendgemaakt wie ernaar huis ging met de speciaal samengestelde prijzenpakketten. Werd het de wake-up call, tijd voor het ontbijt,borreltijd of bedtijd? De volgeladen zweef werd speciaal voor de prijswinnaars even stopgezet zodat de traditionele foto kon worden gemaakt. Het blijft een prachtig gezicht met al die lichtjes, zeker nu de avonden steeds donkerder worden. Wij hopen dat jullie een geslaagde dag hebben mogen beleven. Wij wel in ieder geval! We willen iedereen die hieraan heeft bijgedragen dan ook hartelijk bedanken.
Foto’s van de prijswinnaars: http://myalbum.com/album/p5HzWUDj4yqmEG/
Prijswinnaars:
Jeugd B
Eerste prijs: Liz Zeldenrust (k) en Fenna Kool
Tweede prijs: Morris Stam en Sheng-li Dijkstra
Derde prijs: Rose van Amersfoort en Lois Bootsma
Jeugd A
Eerste prijs: Nico de Vries (k), Marit O’Keefe en Age Oane de Vries
Tweede prijs: Raoul Zijlstra, Twan Broersma en Annalin Franckena
Senioren B
Eerste prijs: Feike Ewen (k), Martijn Jansen en Jette Elzinga
Tweede prijs: Robin Wielinga, Gerritje Zijlstra en Rayn Mahabir