Zondag 4 juni,

Wederom prachtig weer. We hebben er even op moeten wachten, maar de acht maanden durende herfst lijkt nu dan echt plaats te hebben gemaakt voor een stabiel zonnetje. Allemaal richting het kaatsveld dus! Vandaag mochten we aantreden voor de Hypotheker en Bos Vakantiehuizen Terschelling Partij, op het terras ook wel afgekort als de familie Broersma partij. Het leverde spontaan een aantal nieuwe talenten op, rechtstreeks ingescheept vanaf het mooi(st)e Waddeneiland. En dat is natuurlijk ook een prima tactiek. Met drie broers op het veld, spreidt men de winkansen. De familie Zwaan doet dit al jaren, met wisselend succes.

Het veld was al bijna weer te droog, het is ook nooit goed. Maar het was dus oppassen geblazen voor de fanatieke (show)duikers onder ons, want een landing op het huidige veld voelt gelijk aan een landing op straat. Daarnaast was het smeren geblazen, ook al deed de koude Noorderwind anders vermoeden. Een verbrande neus zit nu eenmaal in een klein hoekje, of zoiets. Toch zijn er altijd nog die optimisten die zichzelf insmeren met bakolie nu de zon weer schijnt of die leven onder het motto: vandaag een tomaatje, morgen een chocolaatje! En tja, vaak ben je te bang. Enfin, iedereen mag het strijdtoneel betreden op de voor hem/haar/(of anders) gewenste manier.

Alle categorieën kaatsten vandaag in een poulesysteem, lekker overzichtelijk voor de scheidsrechters en degenen die de lijst bijhielden. Bij de jeugd waren dit wederom Albert Jan en Pascal, die als een geoliede machine de jeugd goed in toom wisten te houden. Er werd hier en daar fanatiek gemeten, de objectiviteit stond voorop, waarvoor hulde. We hopen bij de dorpsfeesten weer voldoende opgave te hebben voor twee categorieën, dan is het leeftijdsverschil minder groot en dat kaatst vaak net wat lekkerder. De jeugd kaatste in een alternatief poulesysteem van vijf parturen, zodat niet iedereen vier wedstrijden hoefde te kaatsen. Van tevoren was de loting van de wedstrijden al duidelijk. Iedereen kaatste 2 wedstrijden en vanuit die resultaten kon worden bepaald wie de finale mochten kaatsen en wie nog mochten strijden om de derde plek. Beide finales eindigden toevalligerwijs in een 5-4 6-2 stand, zeker geen walkovers dus. Raoul, Jens en Lynn wisten alle wedstrijden te winnen en de kransen te bemachtigen. Een mooie prestatie.

De senioren B kaatsen in een poule van vier parturen allemaal een keer tegen elkaar, zodat uiteindelijk het partuur met de meeste punten naar huis kon gaan met de prijzen. Arnold en Jinke wisten zich als tweetal naar een knappe tweede prijs te kaatsen, maar het drietal Feike, Anja (ja echt) en Martijn (ook een broer van Richard) was simpelweg te sterk. Zij waren oppermachtig deze dag en captain Feike hield zich vooral bezig met het coachen van en de andere toppers. Martijn sloeg menig kaats voorbij en scoorde een aantal mooie bovenslagen. Ze wisten als enige alle wedstrijden te winnen en waren daarmee de verdiende kranswinnaars.

Bij de senioren A werd er de hele dag spannend gekaatst en begon bij de laatste wedstrijden ook pas de daadwerkelijke finale, ondanks het poulesysteem. De twee parturen die beide twee keer hadden gewonnen, moesten daar uitvechten wie er met de felbegeerde kransen aan de haal mochten gaan. Het was spannend, er werd namelijk vaak op 6-2 gekaatst. Dit mondde over het algemeen uit in een 6-6 en pas bij 5-4 kon de wedstrijd worden beslist. Uiteindelijk wist Richard wederom te winnen op zijn eigen partij, het lijkt een mooie traditie te worden.

De familie Broersma was dus goed op slag. Broer Edwin moest helaas de wedstrijd voortijdig staken vanwege een blessure. Achteraf bleek de achillespees in het gips te moeten worden gezet, dus dit was zeker geen spanning of aanstellerij. Tot die tijd stond hij ook als een ervaren kaatser te meppen. Extra zuur dus, want dat had zeker een prijs kunnen opleveren. Wij wensen hem een voorspoedig herstel en hopen hem volgend seizoen wederom te mogen begroeten op of bij het kaatsveld.

We hopen dat iedereen inmiddels wat is bekomen van de spierpijn en weer vol goede moed aan ‘de slag’ gaat op vrijdag 16 juni. Dan staat de Kermis Partij, in de volksmond nog steeds de PC van Ysbrechtum, op het programma. Een wedstrijd om mee te maken en wie weet zelfs te winnen dus!

Scheidsrechters, vrijwilligers, kaats(t)ers en fanatieke supporters, wederom bedankt voor deze zeer geslaagde ledenpartij.

Foto’s: https://myalbum.com/album/HSEEkLmNEbGr/?invite=5b1eda88-cbfa-4442-bff6-feaaffa03ada

Prijswinnaars:

Jeugd