Vrijdag 16 juni, dorpsfeesten!

Donderdagavond verzamelde zich al snel een toegestroomde menigte met hooggespannen verwachtingen. Dit kon natuurlijk maar één ding betekenen en zo begon de zenuwslopende, en inmiddels traditiegetrouwe, live-loting op het terras. Dit keer met het kapotslaan van twee piñata’s. Achter de grote cijfers 50 (de leeftijd van de kaatsvereniging) zaten de namen van de senioren verstopt. Men kwam er op het terras achter dat er tevens wat confetti in was gestopt, de mensen op de eerste rang zagen er dan ook feestelijk uit na de eerste meppen met de knuppel. Na het bevrijden van de namen, konden de parturen worden gevormd en wist men in welke samenstelling er mocht worden geprobeerd om de krans binnen te slepen. Egbert Abbink werd bereid gevonden om alles keurig te noteren op het grote bord, zodat het ook voor de mensen op het terras leesbaar was.

Vrijdagmiddag 13:00 was het dan toch echt tijd om de strijd te verplaatsen richting het kaatsveld. De lijnen waren nog maar net gelegd (inclusief de sporttape), de koffie was genuttigd en hier en daar was er al een waaghals geweest die een aantal oliebollen had opgepeuzeld. Iedereen probeerde zijn/haar zenuwen op een andere manier onder controle te krijgen.

Aan het weer lag het niet, hoewel er veel hooikoortsklachten waren. Het was een heerlijke warme dag en achteraf gezien was het heel fijn dat het wat waaide. De volgende dagen werd het namelijk een stuk broeieriger. Het veld was al bijna de gehele week goed gesproeid (waarvoor hulde voor onder andere Ewoud en Menno) en dat was maar goed ook. De toplaag was mooi groen en al een stuk minder hard dan de vorige partij. Vergeleken met de velden om ons heen kan zelfs bijna worden gesproken van een ‘oase’, iets om blij mee te zijn.

De prijzen voor de kermispartij werden ook dit jaar mede mogelijk gemaakt door E.F. Franckena reclamebelettering en standbouw. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee! Zelf waren ze alweer druk op pad om wat stands te bouwen in het buitenland, maar misschien hebben ze iets van het applaus meegekregen. We hopen dat ze er volgend jaar weer ‘live’ bij kunnen zijn. Het bestuur had er dit jaar voor gekozen om prijzenpakketten samen te stellen omtrent het thema jubileum. Zo ver als het VVV zijn we nog niet, maar 50 jaar is ook iets om trots op te zijn. Daarnaast zijn er weinig prijzen te vinden waar 125 op staat, er schijnen nog niet zoveel mensen die leeftijd te behalen. Maar goed, dat is een probleem voor een toekomstig bestuur. In de tasjes van de prijswinnaars zaten in ieder geval allerlei feestelijke jubileumartikelen.

Scheidsrechters Sanne en Keje waren vandaag bereid gevonden om de jeugd te begeleiden en zij wisten dit zeer voortvarend te doen. Er werd sportief gekaatst en het schema verliep mooi vlot, niet onaardig met het oog op de lekkere barbecue die ons nog stond te wachten. Bij de jeugd B mochten vijf tweetallen de strijd met elkaar aan gaan om de meeste punten. Zo kon worden beslist wie de finale mochten kaatsen en wie nog om de derde prijs mocht gaan strijden. Het familiepartuur van Melle en Rike wist een mooie derde prijs te behalen, het is natuurlijk altijd even afwachten hoe zo’n ‘familiedag’ verloopt. Ze konden het op 5-5 echter net niet redden tegen de latere winnaars Sheng Li en Liza, die er uiteindelijk in de finale tegen Morris en Eva met de krans vandoor gingen. Bij de jeugd A was het duo Nico en Emma simpelweg te sterk voor de overige parturen. Zij wisten, ondanks de lagere veldbezetting, toch de krans in de wacht te slepen.

Bij de senioren B werd de toon al in de eerste omloop gezet. Zo kon de ‘showduik’ van Gerard, (over de bal heen overigens) rekenen om een ‘hartelijk toelachen’ van Gerritsje, die in het aangrenzende perk stond te kaatsen. Bij de Kermis partij kaatst iedereen natuurlijk op het scherpst van de snede. Jeska liet zien dat ze, ondanks een gebrek aan wedstrijdritme, nog steeds makkelijk kan meekomen. Zo kon kanon Martijn zich puur focussen op het uitslaan. Daarmee scoorde hij zoveel punten dat hij zelfs de koningsbeker in ontvangst mocht nemen. Elske kon het niet aan dat zij in de verliezersronde terecht kwam en had zo lang nodig om weer bij te komen dat Rayn haar plek heeft ingenomen voor de foto tijdens de prijsuitreiking.

Bij de senioren A wist het team met de ‘rode herten’ de poulefase te pakken en uiteindelijk ook de finale te winnen. Aanvankelijk ging het zeer gelijk op tot 3-3, maar daarna werd het gat geslagen. Debuterende A-maat Milan en zijn partuur mogen trots zijn op deze tweede prijs, zij stonden goed te kaatsen deze dag en wisten de overige parturen van de poule uit de finale te houden. Voor de winnaars van de tweede prijzen bij de senioren zaten er gelukkig tevens zakdoekjes in de prijzenpakketten. Daarnaast konden zij, gekroond met een zilveren tiara, met een kleurboek en mooie stiften zelf aan de slag om bloemetjes in te kleuren. De kransen en de gouden kettingen van de winnaars werden het gehele weekend nog vaak gespot, zowel op het terras als op de dansvloer.

Uiteraard mochten de kranswinnaars nog even poseren voor de zweefmolen. Zij werden onder luid gejuich (en een confetti-kanon) vereeuwigd en mogen nog lang nagenieten van deze overwinning.

Zoals altijd: sponsoren, scheidsrechters en andere vrijwilligers, heel erg bedankt voor jullie inzet! Wij hopen dat jullie snel herstellen van de dorpsfeesten en dat we iedereen op 9 juli weer op het veld mogen begroeten voor de Vishandel Abbink en Doarpswinkel Greidanus Partij.

Foto’s prijswinnaars: , https://myalbum.com/album/7PLAiHatT7Jk/?invite=3d4b2ae3-909f-4fe6-a132-d0287afb0447

Prijswinnaars

Eerste prijs: Sheng Li Dijkstra (k) en Liza Jellema

Tweede prijs: Morris Stam en Eva Silvius